Däck och slitage

Däck slits med tiden och räcker bara ett viss tid eller antal mil. När de nått en viss punkt måste man byta ut dem för att inte vara en fara på vägen för både sig själv och andra.

Det enklaste sättet att kolla om däcken fortfarande går att använda är så klart att inspektera mönsterdjupet. För sommardäck ska mönsterdjupet vara minst 1,6 mm och på vinterdäcken ska de ha ett djup på minst 3 mm. Detta är den lagliga gränsen för användandet av däck, men man kommer att märka att prestandan försämrats långt innan de nått dessa gränser.

Att mäta mönsterdjupet kan man lätt göra med en linjal eller tumstock och få en snabb uppfattning om hur det ungefär ligger till. Vill man ha det exakta måttet är det dock bäst att använda ett skjutmått.

Det är också värt att titta på om mönsterdjupet skiljer sig mellan de olika däcken. Har alla däcken samma mönsterdjup finns det inte något mer man egentligen behöver göra. Men om ett eller två däck har slitits ned mer än de andra kan man ha ett problem med hjulinställningen. Enligt en expertrekommendation bör man kontrollera inställningen en gång om året eller efter varje 2000:e mil.

Själva gummit kan dock även försämras utan att det märks på något som mönsterdjupet eller ojämnt slitage. När man byter från och till sommar- eller vinterdäck är det viktigt att man noga rengör däcken som läggs bort. Gör man inte detta kan friktionsförmågan försämras. Allt från vägsalt och kemikalier till vanligt smuts från asfalten kan försämra gummit om det bara får ligga kvar.

Lufttrycket i däcken kan också vara avgörande för hur snabbt man sliter ned däcken, men det har även andra implikationer. Det perfekta lufttrycket för ens däck finns att hitta i instruktionsboken. När man kollar lufttrycket får man det mest korrekta resultatet och man mäter ett “kallt däck”. Detta betyder att man inte borde ha kört mer en någon kilometer den senaste tiden. Lufttrycket kan också behöva ökas om man kör med många passagerare eller tung last för att vara så bra som möjligt.

 

Comments Off on Däck och slitage

Filed under Bilar, Däck, Service, Tips